Wednesday, January 27, 2010

Kerja oh kerja.

Igat lagi post gua pasal Part Time Babysitter.?Gua rasa gua nak tukar career,bukan gua tamak dengan duit atau bosan jaga si Lukman,tapi gua mahu timba pengalaman.Gua rasa gua nak cari pengalaman,tentang dunia luar dan lebih penting mahu cari awek awek cun.Setakat awek awek blog,myspace,facebook,.ape barang.!
Gua bangun pukul 8pagi.Ingat senang ke nak bangun awal awal hujung minggu.?Dah la malam tadi gua layan YM dengan Wayne Rooney,Kaka,dan Lionel Messi sampai subuh,biasa ah dorang kat Eropah siang lagi.Gua wish congrats kat Rooney sebab dapat score 4 goal itu hari.Kaka lak kecewa sebab Real dah semakin ketinggalan.Messi lak katenya nak Anugerah Pemain Terbaik lagi.Gua selaku member member bagi nasihat,idea,cadangan serta sokongan mana yang patut.

Berbalik kepada story gua,gua keluar rumah dengan hati yang penuh mengharapkan pekerjaan.Gua tekad, dengan sebuah motor yang hampir hancur,gua nak jelajah satu taman gua nak cari kerja.Kedai pertama yang gua pergi kedai kek.Gua masuk buat buat nak beli kek(padahal gua tak ade duit,ic pon tak bawak.gua bawak lesen je).Seminit lepas tu,gua tanya akak amoi pasal kerja kosong.Jawapan yang keluar dari mulut akak tu begitu menghampakan gua.
"Sory ah,tak ada kerja ah.Pergi cari kedai lain."

Gua sedih.Kalau bukan kedai cina,maunya gua cari bomoh pergi 'tutup' kedai tu.Tapi gua fikir ni semua khurafat.Gua tak putus asa.Gua pergi lak kedai petronas.Kali ni jawapan pon sama gak.Tapi gua rilek je sebab akak petronas tu cantik.Rasenya gua sangup kerja percuma semata mata nak usha akak cun tu.Gua masih sabar lagi.Lepas tu gua pergi lak KFC.Amoi tu suruh gua isi borang,gua yang tak bawak pen patah balik rumah nak isi borang.Sebelum isi gua baca doa dulu,kasi berkat.Lepas gua hantar borang KFC,gua pergi lak Guardian.Akak cashier tu suruh isi borang.Gua isi sesedap rasa.Gua senyum kat akak cashier,mane tau dapat jadi manager Guardian.?Gua ronda ronda lagi,gua pergila Tesco Setia Alam,gua tanya kat kaunter.
"Kak,ade kerja kosong tak kat sini.?"
"Kau pergi isi borang kat bawah depan parking motor."

Setelah gua carik selama 30 minit,gua tanya abang cleaner,gua jumpa gak pejabat staff.Gua naik atas perlahan lahan,gua jumpa pak guard dan terus gua tanya kerja kosong.Lepas gua isi borang,dia tanya tahun lahir gua.Gua cakap gua lahir tahun monyet(1992) dan gua cakap gua lepasan SPM.
Lepas tu pak guard tu boleh cakap..
"Dik,yang boleh mintak kerja kat sini yang lahir pada 1991 sahaja(18 tahun keatas)"

CIBAI,SIAL,LANCAU!~$%#%^(^*#.
"Kalau dah tak boleh kerja,apasal mintak gua isi borang.?"
"Lu tau tak baper susah gua datang sampai sini.?"
Gua mahu je report sama polis tangkap pak guard ni pasal bangla.
Gua dah bengang,gua start enjin motor.Gua pecut mengalahkan sprinta petronas.Dalam hati gua dah mencarut kat Tesco tu.
Sedap sedap gua mencarut,gua jumpa lak KFC dengan Pizza Hut yang untuk orang malas punya(drive n thru).Gua cuba gak mintak kerja.Gua isi dua borang(KFC dengan Pizza Hut).
Lepas tu gua balik rumah,gua tidur.
Gua tidur dalam kesedihan dan kepenatan.

catatan:gua sangup bersekang mata nak siapkan post ni untuk lu orang.Lu orang jangan banyak komen ah.!

No comments: